Skip to main content

Spreker creativiteit

Creatief denken

”Doe maar eens gek, dan doe je al gewoon genoeg”

Spreker creativiteit: Wat kun je verwachten van mijn keynote?

Creativiteit is niet alleen weggelegd voor kunstenaars, schrijvers of muzikanten. Het is een essentiële vaardigheid die iedereen kan ontwikkelen – van de vergadertijgers in het bedrijfsleven tot de technische denkers die elke dag bezig zijn met processen en efficiëntie.

Mijn keynote – de kracht van een slecht idee – is een verzameling van humor, ludieke voorbeelden en veel interactie.

Als spreker creativiteit:

  • Zet ik mijn publiek continu op het verkeerde been;
  • Zal ik je ‘beleefd betrappen’ op snel gemaakte aannames;
  • Beloof ik een combinatie van inhoudelijke inspiratie en entertainment;
  • Zet ik tijdens de opening de toon op jouw evenement;
  • Of breng ik de deelnemers een glimlach aan het aan het einde van het evenement.
Boek mij als spreker creativiteit

Het gaat niet om hoe slim je bent, maar om hoe je slim bent.

Ons brein is ontworpen om snel en efficiënt te werken, waarbij het dagelijks nieuwe verbindingen maakt. Je kunt deze zien als een netwerk van snelwegen die zorgen voor orde en voorspelbaarheid in ons leven. Dankzij deze netwerken zijn we in staat om met minimale inspanning problemen op te lossen door logisch en rationeel te denken. Dit is geweldig, omdat het ons helpt om zonder veel omwegen van punt A naar punt B te komen. Maar diezelfde efficiëntie kan ons soms ook gevangen houden in vaste patronen. Dit maakt creatief denken moeilijker.

Hoewel kennis een essentiële basis vormt voor creativiteit en innovatie, kunnen juist onze expertise, ervaringen en bestaande aannames soms een flinke rem zetten op vernieuwing.

Tegen de richting in

Fietsen is één van die snelwegen in ons brein. We denken er niet over na, maar we kunnen het moeiteloos. En fietsen verleer je niet… Althans: Destin Sandlin is een Amerikaanse YouTuber die met zijn account ‘Smarter Everyday’ miljoenen views aantrekt. Een van zijn bekendere video’s gaat over de backwards bicycle. Dat is een fiets waarop rechts links is, en andersom. Ja… Een slecht idee inderdaad. Hij leerde na lang oefenen om deze omgekeerde fiets te fietsen. Echter, toen hij een jaar later weer op een gewone fiets stapte, kostte het 10 minuten voordat het hem weer lukte om te fietsen.

Nu denk je misschien: ‘’Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Het is net als bootje varen, of achteruit inparkeren, toch? En anders kruis ik toch gewoon mijn handen?’’ Ik daag je graag uit. Als spreker creativiteit neem ik namelijk precies zo’n fiets mee tijdens mijn keynote presentatie en kun je het zelf ondervinden.

Wil je mij en mijn fiets live aanschouwen?

Pak 10% Korting

De kracht van een slecht idee

Wanneer je met een vraagstuk zit, is er niets zo logisch als het proberen te vinden van een goed antwoord. Maar ons brein neemt graag een loopje met onze gedachten. Dat loopje gaat dan langs de meest bewandelde routes in je brein. De bekendste, meest logische en voor de hand liggende routes die zullen leiden tot weinig verrassende ideeën. Daar is natuurlijk niets mis mee, tenzij je op zoek bent naar creativiteit.

Op het verkeerde been

Gelukkig kunnen we het brein hacken om tóch creatief te denken. Als we een ander startpunt kiezen sturen we onszelf van de gebaande paden af. Een idee dat totaal onlogisch, absurd of raar is, heeft altijd één zekerheid: Het is vernieuwend. Het is voor ons veel gemakkelijker om een creatief of innovatief idee binnen kaders te stoppen, dan binnen onze vele kaders op zoek te gaan naar dat idee. Als spreker creativiteit zet ik mijn publiek continu op het verkeerde been, maar reik ik vooral ook tools en methodes aan waarmee je in een handomdraai het creatieve proces aanwakkert.

spreker creativiteit out of the box

‘Out-of-the-box’?

Hoewel we logischerwijs vaak op zoek zijn naar goede ideeën, kunnen juist slechte ideeën en absurde gedachte-experimenten ons helpen om te vernieuwen en creatief te denken. En zijn veel verschillende manieren. Zo hebben we het vaak over ‘outside-the-box’ te denken. Maar creativiteit is niet altijd out-of-the-box. Soms gaat het bijvoorbeeld juist over inside the box denken.

‘Omdenken’ is daar ook een voorbeeld van. Je gaat dan niet op zoek naar elementen buiten de kaders, maar juist erbinnen. Door bijvoorbeeld de vraag te stellen: “Hoe kan het probleem een oplossing zijn voor het probleem?”

Kaders zijn je vrienden

Soms zijn kaders juist je vrienden, en niet je vijanden. Creativiteit gaat niet alleen over het doorbreken van kaders, maar ook over het manoeuvreren daarbinnen. Om te zorgen dat we tot nieuwe inzichten komen, moeten we de instellingen van ons brein van automatisch naar manueel verzetten.

Heel bewust van een pad af stappen. Nieuwe denkbeeldige kaders creëren die creativiteit afdwingen. We kunnen trucjes en tools toepassen om ons eigen brein een beetje om de tuin te leiden.

spreker creativiteit kaders
rico spreker creativiteit super duper
rico spreker creativiteit boeken
rico spreker creativiteit yep
rico spreker creativiteit boom

Voor wie is een spreker creativiteit interessant?

Voor de één is het een jeukterm, en voor de ander een kernwaarde. Toch staat creatief denken op nummer 2 in de lijst van belangrijkste vaardigheden in de 21e eeuw. Creativiteit is dus onmisbaar. Mijn keynotes en masterclasses over creativiteit en innovatief denken zijn voor iedereen die vastgeroest zit in routines, die zich wil onderscheiden, of die wil afwijken van wat al ‘standaard’ is. Het maakt niet uit of je een ambtenaar, ondernemer, docent, zorgprofessional of manager bent – eigenlijk iedereen die niet tevreden is met de status quo kan profiteren van een flinke dosis creativiteit.

Ik voel mij aangesproken, let's go!

Wat voegt creatief denken toe aan jouw organisatie?

Organisaties zijn veelal – en dit zal geen verrassing’ zijn – bezig met organiseren. In Nederland zijn we daar zelfs bijzonder goed in. Het resultaat? Heel veel regels, strakke procedures, strenge protocollen en zorgvuldig uitgewerkte plannen met onwrikbare budgetten en SMART-geformuleerde doelstellingen. Zodra iets werkt, leggen we het vast, zodat we altijd weten wat effectief is en niemand opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Dat klinkt op zich logisch. Waarom zou je immers een bestaande oplossing opnieuw uitdenken als je die kunt vastleggen? Maar zelfs in een cultuur die draait om efficiëntie, zullen er knelpunten zijn. Deze vragen vervolgens om nieuwe regels of uitzonderingen, die op hun beurt weer andere problemen kunnen veroorzaken. Het gevaar is dat wanneer we denken te weten wat goed is, we ook aannemen te weten wat fout is. Organiseren betekent vaak standaardiseren, automatiseren en het zoveel mogelijk beperken van variatie. Maar als je variatie vermindert, snoer je ook creativiteit in.

Ja maar, zo doen we het toch altijd?

Creatief denken stelt je organisatie in staat om wendbaar te blijven in een voortdurend veranderende wereld. In plaats van vast te houden aan ‘hoe we het altijd doen’, leer je als organisatie flexibel te reageren en nieuwe kansen te grijpen. Door innovatie te verweven in de dagelijkse cultuur, zorg je ervoor dat jouw organisatie voorop blijft lopen, ongeacht welke uitdagingen er op je pad komen. Als spreker ben ik er om de innovatie en creativiteit binnen jouw organisatie nieuw leven in te blazen.

Waarom zou je mij boeken als spreker creativiteit?

Als spreker creativiteit heb ik mijn presentaties zo ontworpen dat je continu geprikkeld en uitgedaagd wordt om buiten je denkkaders te treden. Aan het einde van mijn keynote creativiteit hebben deelnemers ervaren hoe gemakkelijk het brein je voor de gek houdt én hoe je met simpele technieken tóch op creatieve ideeën komt. Geen jargon, geen stoffige theorieën, maar praktische inzichten waar je écht iets mee kunt.

Yolo! Boek Rico als spreker

Laat Rico je meenemen als spreker creativiteit in de wereld van slechte ideeën. Wedden dat je er geen spijt van krijgt?

Boek mij als spreker creativiteit
rico bakker microfoon