Is het een slecht idee om reclame te maken voor de concurrent? Of om je Tesla vol te spuiten met Graffiti? Wat dacht je van een afvalbak in de boom hangen?
Creativiteit. Verandering. Innovatie. Allemaal termen die vaak over de bühne komen. Belangrijke thema's die het liefst gepaard gaan met inspirerende verhalen over hoe het wél moet. Noem het even: goede ideeën. Maar wat ironisch is, is dat véél goede ideeën niet als zodanig beginnen. Denk bijvoorbeeld eens aan een mobiele telefoon, het internet en tegenwoordig de crypto's… Ooit waren dat belachelijk slechte ideeën. Maar hoe komt het dat een succesvolle uitvinding niet altijd direct gezien wordt als een goed idee?
Wij mensen zijn geregeld op zoek naar goede, logische en realistische oplossingen voor vraagstukken. Onze hersenen zijn daar zelfs op ingericht: we kunnen niet anders. Ons brein werkt snel en efficiënt door verbindingen die iedere dag worden aangelegd. Dit kun je zien als een soort snelwegen die ons leven georganiseerd en voorspelbaar houden. Wij kunnen daardoor met vrij weinig inspanning problemen oplossen door logisch en realistisch denken. Dat is fantastisch, want logica brengt ons veilig en snel van A naar B en helpt ons om al onze gedachten goed te organiseren. Het nadeel is dat we daardoor soms vast komen te zitten in ons denken.
In organisaties doen we hetzelfde: we organiseren. Dat betekent dat we standaardiseren, automatiseren en variatie beperken. Echter, als de uitkomst niet meer varieert, zul je nooit innoveren. Dan is er geen creativiteit. Geen verandering. Het lukt ons, en organisaties, niet altijd om van onze gebaande paden af te stappen en écht innovatief te zijn. Er liggen eindeloze creatieve, innovatieve en vernieuwende ideeën voor het oprapen, alleen zijn we vaak niet in staat om ze te zien.
Om creatief te zijn moeten we moeten desorganiseren. We hebben allemaal onze blinde vlekken. En hoewel we die niet kunnen wegnemen, kunnen we ze misschien wel voor ons laten werken. Verassend genoeg zijn het namelijk juist de beperkingen die ons creatief maken. Als we nieuwe oplossingen willen, dan moeten we anders leren te denken. En als we anders willen denken, moeten we andere vragen stellen. Vragen die leiden tot krankzinnige, onrealistische en ronduit slechte ideeën helpen ons om los te komen van 'vastgeroeste' patronen.
Op 1 april (no joke) 2023 bracht ik mijn eerste boek uit. Wil je dat deelnemers het event nooit meer vergeten? Hoe gaaf als zij een boek meekrijgen als aandenken! Vraag mij gerust naar de mogelijkheden. Het boek is trouwens hier te koop
'Humor, een ware storyteller, nieuwe inzichten, relevante voorbeelden, anders denken, af en toe een 'dat meen je niet!' moment. We zaten vanuit KPMG Nederland aan onze stoel vastgeplakt. Geen moment verveeld en ontzettend veel lol gehad met de gave opdrachten die Rico in zijn talk had toegevoegd. De reacties vanuit onze mensen waren heel positief! Zijn talk zit boordevol concrete handvatten waar je direct mee in je werk aan de slag kunt. Daarnaast: het is ontzettend prettig om met Rico samen te werken. Heel flexibel, denkt mee en heel professioneel. Ook zijn persoonlijke digitale set-up maakt dat zijn talk ook digitaal heel fijn is om naar te luisteren én te bekijken.'
Jorieke Markerink
Senior Manager KPMG
'Gisteren hebben wij een fantastische kennismiddag beleefd met Rico. Iedereen was laaiend enthousiast, de energie was de hele middag hoog. Mijn verwachtingen zijn zondermeer overtroffen en we hebben er concrete nieuwe ideeën, om nog beter met onze klanten te kunnen samenwerken, aan overgehouden. Top Rico! Bedankt.'
Tony Rook
Operationeel Manager MoveBeyond
'Tijdens het kwartaal event van CompaNanny kinderopvang met 100+ collega’s kregen we een interactieve masterclass van Rico over de kracht van het slechte idee en iedereen was super enthousiast. Rico heeft een geweldige positieve energie en wist iedereen met aandacht mee te krijgen in zijn verhaal. Met de focus op groei zijn we de laatste tijden vooral bezig met organiseren en processen en juist die creativiteit is zo belangrijk. Met Rico zijn methodes denk je echt buiten de gebaande laden en ook met zo’n grote groep kwamen er goede ideeën uit waar we mee aan de slag gaan bij CompaNanny. Kortom echt een aanrader om Rico een keer in te huren voor een sessie dat is nou écht een goed idee 🙃'
Floor Waterreus
Event Manager CompaNanny Nederland
Psst... Ik heb nog véél meer referenties... Bekijk ze hier!
Online event? Dan kun je Rico ook boeken voor een live webinar! Vanwege de hoge mate van interactie met deelnemers, leent zijn aanpak zich perfect voor online events!
Hoe mooi zou het zijn als een organisatie in staat is om zelf ludieke, frisse en innovatieve oplossingen te bedenken? Zonder hulp van buitenaf. Dat kan!
Heb je een specifieke vraag en ben je nog niet helemaal geholpen met een creatieve sessie, een lezing of een masterclass? Kies dan voor een programma op maat!